2. Ένας γενικός κανόνας που αφορά τις εγκλίσεις είναι ότι στον πλάγιο λόγο υπάρχει πάντα ή υποτακτική ή απαρέμφατο. (Στα αρχαία ελληνικά έχουμε οριστική, υποτακτική, ευκτική ή απαρέμφατο.). Συγκεκριμένα: (α) οι ανεξάρτητες προτάσεις που περιέχουν κρίση μετατρέπονται σε απαρεμφατικές· σε σχέση με το ρήμα της εξάρτησης το απαρέμφατο του ενεστώτα εκφράζει το σύγχρονο, του παρακειμένου το προτερόχρονο και του μέλλοντα το υστερόχρονο (βλ. και τα μαθ. VII και XVIII). Π.χ.
Ευθύς λόγος | Πλάγιος λόγος |
Hostes discedunt | Dicit (dixit) hostes discedere |
Hostes discesserunt | Dicit (dixit) hostes discessisse |
Hostes discedent | Dicit (dixit) hostes discessuros esse |
Ευθύς λόγος | Πλάγιος λόγος |
Veni! (έλα!) | peto a te ut venias (petebam... ut venires) |
Noli timere! | Peto a te ne timeas (petebam... ne timeres) |
3. Οι προτάσεις που στον ευθύ λόγο είναι εξαρτημένες διατηρούν στον πλάγιο λόγο το απαρέμφατο ή την υποτακτική, αλλά μετατρέπουν την οριστική σε υποτακτική. (Σημ. Η οριστική διατηρείται σε σπάνιες περιπτώσεις, όταν θεωρείται ότι η πρόταση λειτουργεί ανεξάρτητα από τον πλάγιο λόγο· βλ. π.χ. το κείμενο του μαθ. XLII, στ. 8: quo intendit). Παραδείγματα:
Ευθύς λόγος | Πλάγιος λόγος |
Nescio quid faciam: | dicit se nescire quid faciat |
credo, quia verum est | dicit se credere quia verum sit |
5. Οι προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες μετατρέπονται ως εξής: του α' προσώπου (ego, meus) γίνονται se, suus (ή ipse, ipsius,-όταν υπάρχει αντίθεση ή κίνδυνος σύγχυσης)· του β' προσώπου (tu, tuus) γίνονται ille, illius· το hic ή iste γίνεται επίσης ille (ή is). Ακόμη, για λόγους ευνόητους, αλλάζουν και ορισμένα επιρρήματα: τα nunc, hodie (σήμερα), eras (αύριο) γίνονται tunc, illo die, postero die· το hic γίνεται ibi κτλ.
Ευθύς λόγος | Πλάγιος λόγος |
Κύρια πρόταση κρίσεως |
|
Κύρια πρόταση επιθυμίας (προστακτική, προτρεπτική υποτακτική) |
|
Ευθεία ερώτηση | |
Οι προτάσεις που στον ευθύ λόγο είναι εξαρτημένες διατηρούν στον πλάγιο λόγο το απαρέμφατο ή την υποτακτική, αλλά μετατρέπουν την οριστική σε υποτακτική. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου